Her kommer gamle foto og fortællinger om mine MC oplevelser tilbage i tiden.

Et kig i de gamle album og minderne vælter frem

Albummene er fundet frem så nu kommer der løbende indlæg. Se længere nede på denne side.

Tilbageblik

MC/Scooter køre oplevelserne startede for mig som 4-5 årig i 1955, da min mor var blevet alene med mig og ville rundt på Sjælland i halen på et omrejsende tivoli, som hendes kæreste arbejdede i og hvor hun også selv kom til at arbejde . Denne transport blev efter erhvervelsen af kørekort, foretaget på en nyindkøbt flot blå Vespa scoota. Børnnestyrthjelme til så lille en fyr som mig var ikke nemme at skaffe, men det blev klaret med en tophue så hjelmskallen ikke var alt for løs. Der var tale om en skal som lignede et halvt pap påskeæg, en lille lædder skygge, blød læder på siderne og i nakken, og det hele spændt fast til knolden med en hagerem. Kørerdragten bestod af det som også i dag kaldes en flyverdragt og hjemmestrikkede vanter med snor fra højre til venstre vante trukket gennem ærme. (Smart så gik de ikke tabt selv om de røg af) Jeg husker stadig glimt fra vores ture, og hvor stolt jeg var når jeg fortalte andre børn at det var min mors Scoota og jeg kørte med på bagsædet. Scootaen blev solgt efter ca. et år, men turoplevelserne og sammenholdet blev ikke solgt med, men husket.

Da jeg var 13 år boede vi på Tjørnevej 3 i Hørsholm og jeg gik i Usserød skole, hvor vores klasselære Ole Krause hver morgen, når jeg gik til skole kom kørende på sin motorcykel, og jeg hilste med hånden som mcer gør den dag i dag når de mødes. Det skal siges, at Krause har kørt MC hele sit liv, hver dag, hel året. En vintermorgen med frost og sne kom Krause trækkende med Mcen. Jeg spurgte om jeg skulle hjælpe med at skubbe og der blev takket ja. På vores ca. 3 km. lange vej til skolen snakkede jeg meget om, at det var uforståeligt at så stor og flot en motorcykel ikke ville køre for netop sådan en MC ville jeg meget gerne have, og Krauses svar var nogle grynt.

Efter et par dage var den gal igen og det hele gentog sig og det var tydeligt at den MC var Krause ikke længere ven med.

På en af de første forårsdage i en dansktime, rejser Krause sig, hiver en mønt op af lommen, kigger ned på mig og siger, jeg har en opgave til dig, med denne mønt går du ud til min MC og med mønten skruer du værktøjsdækslet oven på tanken løst, tager posen med værktøj, bruger værktøjet til at afmontere nummerpladen, når du har klaret det kommer du tilbage, giver mig mønt,- værktøj,- nummerplade, så får du nøglen og Mcen er din. Hvordan jeg kom ud af klassen , fik klaret opgaven det husker jeg ikke, men da jeg fik nøglen og dermed blev ejer af min første MC ( en DKV 125 cc. totaks motorcykel) det husker jeg, og de midlertidige nye venner som hjalp med at skubbe den hjem.

Naboens knægt Bjarne havde kort forinden købt en af de store Triumpher på 500 cc. som han gentagende gange jagede mig væk fra når jeg savlede over den ned på gaden, men han opdagede hurtigt at der skete noget i vores baghave når jeg drønede rundt på DKVen. Det gik fra fjende til bekendt, men det blev aldrig til en bagsæde tur, for han havde altid den åndssvage tøs med nede fra Birkevej, eller også var han sammen med de andre læderjakker og så var jeg kun luft.

Jeg har ikke nogle fotos fra den ovenfor omtalte tid da, de gik til ved en brand hos min plejefar i 1970.

I 1972 blev jeg indkaldt til marinen hvor jeg efter rekrudt tiden kommer til minelæggeren Falster som tømrer på et stålskib. Her møder jeg Svend og vi får et utrolig godt venskab som til dato holder. Svend havde dengang en Honda cb 72 på 250 cc. I tømrerværkstedet kommer efter hånden mange af dem der har Mcer og maskinmesteren Torbeen (Det viser sig senere at det er min kærestes fætter) taler i tåger om to Mcer i et skur ved maskinmesterboligen på Gørlev sukkerfabrik, der bliver truffet aftale om at kigge på skidtet, og efter kigget bliver vi enige om en pris på 400 kr. for begge Mcer, men så skal de også leveret på min adresse som nu er Korsør. Det er en Triumph Speedtwin 500 cc. og en Zundab 125 cc. elastik. Ingen af dem kunne startes.

Fortsættelse følger

Triumpen da den var lavet og blevet synet. Knægten er en meget ung Frank